יום שישי, 5 באוקטובר 2012

על Online Portfolio: מה צריכים להיות הפיצ'רים של שירות פורטפוליו מקוון?

הצורך להציג את העבודות שלך ברשת הוא ברור.
באופן אישי התעסקתי רבות עם שירותים מקוונים, רשתות חברתיות ואתרי אינטרנט במטרה לייצר לעצמי את הפורטפוליו הטוב בשבילי. אסקור כאן את סיכום החוויות שלי ואת הפיצ'רים שהייתי רוצה לראות בשירות עתידי שכזה (מכיוון שעדיין לא מצאתי את האחד המתאים ביותר ואשמח אם מישהו יכוון אותי למקום הנכון עבורי).

קצת הסטוריה 

השלב הראשון היה יצירת רשתות חברתיות מקצועיות, כמו linkedIn, שדוחפות את המשתמשים להצגת הרזומה ומאפשרות חיפוש במאגר המידע העצום הזה.
במקצועות האמנות ישנן רשתות ותיקות, כמו deviantArt, שמאפשרות הצגה ומכירה של תמונות ברשת. אבל המיקוד הוא בתמונה ולא במלל, מה שלא מאפשר לקחת את הרשת הזו למקצועות אחרים מחוץ לאמנות.

רשימת הפיצ'רים הרצויה מפורטפוליו מקוון

1. יצירת תיק עבודות

עבודה היא פרויקט עם מטרה, תהליך, תוצר/ים, תאריך התחלה וסיום, אנשי צוות ותחומי תוכן רלוונטים. 
יש לאפשר הכנסת התוכן של כל אחת מנקודות אלה בדף העבודה ולהציג לצופה באופן אוטומטי רק את התוכן שמילא המשתמש בלבד. כמובן שצריך לאפשר למשתמש להכניס פסקאות חדשות משלו.
הערה: השירותים BeHance ו-OPResume עשו בחכמה ואפשרו למשתמש לסדר את דף העבודה כרצונו. אפשר להכניס טקסט ומדיה ללא הגבלה. כך המשתמש שולט על המראה והתוכן הנמצא בעמוד ההסבר על הפרויקט. ב-OPResume מוצעוים אלמנטים מרשימה מותאמת לתוכן.

תוצרי הפרויקט יכולים להיות מכל סוג אפשרי: תמונה, וידאו, סאונד, אפליקציית פלאש/ unity או כל דבר אחר שאפשר להלביש בדף html.
על כל עבודה המשתמש יוכל לקבוע האם לאפשר לצופים להגיב. בכל מקרה הצופים יוכלו לדרג את העבודה ובצורה זו לקיים רמה מסויימת של דירוג לאיכות העבודות המועלות לרשת.

2. התאמה למנועי חיפוש

תוצר המערכת חייב להיות מותאם ואופטימלי למנועי חיפוש. אם יש צורך בהכנסת תגיות נוספות או תיאור נוסף יש לאפשר זאת.
הערה: מנועי בלוגים כמו Blogger או Wordpress כבר מאפשרים התאמה של התכנים והפוסטים למנועי חיפוש.

3. קישור לרשתות חברתיות

דרוש חיבור קבוע לכל הרשתות החברתיות שהמשתמש בחר, ושידור אוטומטי של עדכונים המתבצעים בתיק העבודות (למשל כאשר מוסיפים פרויקט חדש לתיק העבודות).
הערה: השירות BeHance כולל את הfeature הזה.

4. הוצאה של קוד embed

יש לאפשר פרסום והצגה של תיק העבודות בדף html אחר באמצעות קוד embed. כך המשתמש יוכל להטמיע את תיק העבודות שלו בכל מקום, אתר ובלוג. הקוד צריך להיות מותאם למכשירים ניידים ויש לאפשר קוסטומיזציה רחבה מאד של התכנים המוצגים בו ושל האופן בו הם מוצגים.
קוסטומיזציה של התוכן המוצג: איזה פרויקטים להציג (בחירה ידנית / לפי תגיות מסוימות / לפי תחומי תוכן מסוימים / הכל);
קוסטומיזציה ויזואלית: גודל האלמנט; סוגי התכנים המוצגים על כל פריט (כותרת / מדיה אחת / וכו'); רשימה מאוזנת או מאונחת; לחלק לעמודים / לגלול.
בלחיצה על פריט מידע אפשר יהיה להוביל את הצופה לדף העבודה באתר השירות או להציג את הפרטים האלה כבר באותו הwidget בלי לצאת מהאתר בו הוא כבר נמצא.
הערההשירות Shownd כולל אמנם אפשרות לייצא את תיק העבודות לקוד embed, אך באופן שטחי למדי וחסר הרבה מהאפשרויות המשמעותיות שמתוארות כאן.

5. קישור בין מעסיקים ומחפשי עבודה

סביר להניח שמאגר המידע שיווצר ברשת שכזו יאפשר גם בסיס לגביית תשלום ממעסיקים המחפשים את העובד המושלם עבורם. בדומה לחיפוש בlinkedIn, וברשתות אחרות שמבוססות על העקרון הזה (כדוגמת השירות Coroflot).

6. תבנית אוטומטית ליצירת רזומה והקמת מיני אתר

יש לקיים מערכת פשוטה וקלה לכתיבת רזומה: מטרות, תכונות אישיות בולטות, ניסיון עבודה, לימודים, כישורים, תמונה (אולי אפילו לשלב מערכת לזיהוי פנים שתחתוך אותם מתוך התמונה. אפשר ללכת יותר רחוק ואפילו להמליץ למשתמש להעלות תמונה עם חיוך במקום זו שקצת מדכאת...).
הערההשירות Jobrary  מקיים מערכת יפה וקלה לשימוש בנושא זה לצד גלריית תמונות ווידאו. התוצר של המערכת הזו הוא מיני אתר משלך. שירות דומה מעניקים Krop ו Portfoliopen
השירות OPResume  בהחלט מקבל ציון לשבח על מיני אתר מכובד מאד הכולל ארבעה עמודים (ראשי, רזומה, עבודות ויצירת קשר), כאשר ניתן לטעון מספר קבצי קורות חיים ולהחליט מי מהם יהיה פעיל בכל זמן נתון.

סיכום

השירותים המוצלחים ביותר שנתקלתי בהם עד כה הם Behance ו- OPResume.
Behance משתלב עם linkedIn המצליחה ובכך משלים נקודות חסרות בה. 
OPResume אמנם מאחד פיצ'רים מרכזיים משני השירותים הללו במיני אתר אחד מכובד למדי, אך הוא חסר את הפרסום המסיבי שיש לרשתות הקודמות.
שני הפתרונות הללו עדיין חסרים כמה מהפיצ'רים שהוזכרו במאמר זה ואני מקווה למצוא את הפתרון המתאים ביותר בקרוב. אשמח לשמוע על פתרונות נוספים, אם אתם מכירים כאלה.

תגובה 1:

  1. העיתון האלקטרוני UX Magazine פרסם כתבה בנושא שיווק עצמי של מעצבי חווית משתמש וקבע כי הם חייבים שיהיה להם פורטפוליו אלקטרוני. למעשה, כך נטען, הפורמט המודפס לא רלוונטי כלל עבורם...

    http://uxmag.com/articles/improving-hiring-for-user-experience-the-applicant

    השבמחק